Containers chippen 2024
Door alle containers van een chip te voorzien wordt een 100% volledige administratie mogelijk gemaakt. Het uitzetten en vervangen van containers kan snel worden verwerkt. Het is mogelijk om containers die worden gestolen, of containers die door bewoners zijn meegenomen op te sporen. Het vaker dan toegestaan aanbieden van containers kan worden tegengegaan. Cure Afvalbeheer kan de routes beter afstemmen op het aanbiedgedrag. Het containerbeheer en het verhelpen van eventuele problemen wordt aanzienlijk eenvoudiger.
De chip is gekoppeld aan een adres (objectgegevens) en niet aan een persoon (naam). De gegevens worden alleen voor de interne bedrijfsvoering gebruikt en zijn niet openbaar.
De gegevens worden gebruikt conform de wet registratie persoonsgegevens.
Nee, u hoeft niet per keer te betalen dat u de container aan straat zet. U blijft een vast bedrag aan afvalstoffenheffing per jaar betalen. Eventueel aangevuld met de kosten voor een tweede restafvalcontainer
Nee, alleen de adressen die gebruik maken van minicontainers (kliko's) krijgen een brief.
Let op: Inwoners die op de begaande grond van een flatgebouw of appartementencomplex wonen én die een GFT minicontainer hebben, krijgen wel een brief.
Nee, in de papiercontainer zit al een nieuwe chip.
Bel met Inovim op 085-0704209, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Bel met Inovim op 085-0704209, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Ga naar eindhoven.mijncontainer.nl en geef daar uw keuze aan.
Dit doet u via eindhoven.mijncontainer.nl. Let wel op dat extra containers extra kosten met zich meebrengen. Voor een extra grijze container van 140L betaalt u € 120,00 per jaar, voor een extra grijze container van 240L betaalt u € 140,00 per jaar extra.
Dit kan tot ongeveer 2 weken nadat u de brief over het omchippen hebt ontvangen.
Bel met Inovim op 085-0704209, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Bel met Inovim op 085-0704209, bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur. Of kom naar onze Afvalcoaches op een van onze Helpdesk locaties
Gedurende de omchip periode (mei, juni & september) is het bij hoge nood mogelijk om een ander volume van container aan te vragen. Doe dit via de klantenservice van Cure
Ja, dit zijn de reguliere kosten. Er zijn geen aanvullende servicenummer kosten.
Ieder huishouden betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing. Voor dit bedrag halen wij uw afval op. Hiervoor krijgt u een basis-set containers: Max. één gratis grijze container, max twee groene containers en max twee blauwe containers voor oud papier. In het Uitvoeringsbesluit van 2021 is bepaald dat voor een tweede grijze container ook extra betaald moet worden. Dit gaat in vanaf 1 januari 2025.
U betaalt extra voor de aanschaf van de container, het legen van de container, transport- en personeelskosten en de verwerkingskosten van uw restafval.
U kunt uw klacht schriftelijk melden aan de klantenservice van cure Afvalbeheer.
Ze worden nog 1 ledigingsronde leeg gemaakt. Daarna komen de containers op een blacklist te staan vanwege een oude chip en worden ze niet meer geleegd.
Dat is geen probleem, de containers hoeven niet leeg te zijn.
In de tweede brief die u ontvangt staat wanneer we ze op komen halen. Op de containers die wij komen ophalen plakt u de meegeleverde sticker. Dit zodat wij de juiste containers kunnen herkennen.
Dat staat in de tweede brief die u ontvangt.
Nee, we doen dit in verschillende fases. Deze fases zijn gekoppeld aan de geplande inzamelroutes van uw afval.
U ziet op de rugzijde van de container een nieuwe sticker (10 x 15 cm) met het logo van de Cure Afvalbeheer en een barcode op de sticker.
De oude containers nemen we bij u in en worden gerecycled tot nieuwe containers.
U krijgt hier nog een brief over met de juiste datum.
Ja, u mag zelf bepalen welke grootte u houdt. Dit kunt u aangeven op eindhoven.mijncontainer.nl
Afvalkalender
U kunt de afvalkalender eenvoudig digitaal raadplegen via www.mijnafvalwijzer.nl.
U kunt ook de gratis app van Cure Afvalbeheer downloaden. Zo blijft u op de hoogte van (tijdelijke) veranderingen en ontvangt u desgewenst meldingen over inzameldata.
Er is geen aparte afvalkalender voor de inhaaldagen. Voor de eerstvolgende en meest actuele ophaaldata van uw afval kunt u de digitale afvalkalender raadplegen of de gratis app van Cure Afvalbeheer downloaden.
Een afvalkalender biedt informatie over uw afval en de inzameling ervan. Zo ziet u snel en overzichtelijk wanneer het restafval, GFT en papier en karton in uw wijk wordt opgehaald. Ook vindt u er meer informatie over de andere soorten afval en waar u die kwijt kunt.
U kunt notificaties instellen per afvalsoort. In de app kan dit via instellingen (toegankelijk via het menu of rechtsboven). In de digitale afvalkalender bij 'notificaties'. U krijgt dan een pushbericht op uw telefoon. Liever een notificatie per e-mail? Stel dit dan in via www.mijnafvalwijzer.nl. U kunt hierop inloggen met uw postcode en huisnummer.
Voor Android toestellen geldt dat de batterijbesparing voor de app moet zijn uitgeschakeld voor de Cure App. Staat er een driehoekje met een uitroepteken bij de instellingen in de app? Controleer dan uw telefooninstellingen.
iOS kan aangeven dat het maximaal aantal meldingen is bereikt. Dit komt omdat de notificaties lokaal worden opgeslagen. Hier wordt aan gewerkt.
Afvalstoffenheffing
De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn per woonplaats verschillend, deze worden namelijk door de gemeente bepaald. Op de website van uw gemeente vindt u de tarieven en meer informatie over afvalstoffenheffing.
Apparaten
Ja dat kan. Per gemeente zijn er verschillende mogelijkheden en regels aan verbonden.
Gemeente Eindhoven
Inwoners van Eindhoven kunnen hun oude apparaten ook aan huis laten ophalen. Hiervoor gebruikt u een sticker. Een apparaat mag maximaal 1000 kg wegen. De stickers zijn te koop bij in de webshop of bij de klantenservice van hoofdkantoor Cure Afvalbeheer, Achtseweg Noord 45 te Eindhoven. U kunt hier van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur terecht. Houd er rekening mee dat u altijd uw Cure milieupas bij hebt en dat u alleen met pin kunt betalen.
Gratis ophaalservice voor minima
Inwoners van Eindhoven die een aanslag of beschikking gemeentelijke belastingen hebben ontvangen waarop vermeld staat dat de afvalstoffenheffing is kwijtgescholden, hoeven niet te betalen voor de ophaalservice. Oude apparaten worden dan kosteloos bij u thuis opgehaald. Op vertoon van de aanslag of beschikking en een geldig legitimatiebewijs en uw Cure milieupas kunt u per kalenderjaar kosteloos vijf stickers en 1 Big Bag (1 m3) aanvragen.
Gemeente Geldrop-Mierlo
Voor het laten ophalen van uw oude apparaten kunt u telefonisch contact opnemen met de klantenservice.
Voorwaarden:
- U bent inwoner van de gemeente Geldrop-Mierlo
- Afval dat u als grof afval aanbiedt, mag niet langer en breder zijn dan 50x50x150 centimeter en mag maximaal 25 kilo wegen.
- Per keer mag er maximaal 2 m3 worden aangeboden
- Al het grof huisvuil moet goed worden gebundeld, per keer mag u 4 bundels aanbieden.
- Er mag bij het grof huisvuil géén puin, zand, glas, elektrische apparaten, chemisch afval of tuinafval zitten.
- Asbest- of eternietplaten mag u eveneens niet aanbieden. Dit controleert de milieuwachter.
- Afval dat in de grijze container past moet u hierin aanbieden.
- Het aanbieden van huisvuilzakken is niet toegestaan.
Gemeente Valkenswaard
Voor het ophalen van uw oude apparaten kunt u een afspraak maken met Ergon, via telefoonnummer 06-22808882. Apparaten die nog werken kunt u naar de kringloop brengen. Sommige kringlopen halen ook herbruikbare producten op.
De tarieven verschillen per gemeente:
Gemeente Eindhoven
Per bestickerd voorwerp betaalt u € 10,00. Voor een Big Bag (1 mᶟ) € 40,- en voor een Big Bag (1,5 mᶟ) € 60,-.
Gratis ophaalservice voor minima
Inwoners van Eindhoven die een aanslag of beschikking gemeentelijke belastingen hebben ontvangen waarop vermeld staat dat de afvalstoffenheffing is kwijtgescholden, hoeven niet te betalen voor de ophaalservice. Het grof huishoudelijk afval wordt dan kosteloos bij u thuis opgehaald. Op vertoon van de aanslag of beschikking en een geldig legitimatiebewijs en uw stadspas kunt u per kalenderjaar kosteloos 5 stickers en 1 Big Bag (1 mᶟ) aanvragen.
Gemeente Geldrop-Mierlo
Voor het ophalen van uw oude apparaten bedragen de kosten € 40,- voor max. 2 mᶟ.
Gemeente Valkenswaard
De kosten voor het ophalen van uw oude apparaten zijn afhankelijk van de hoeveelheid:
- tot 2 mᶟ: € 41,-
- van 2 mᶟ tot 4 mᶟ: € 82,-
- van 4 mᶟ tot 6 mᶟ: € 123,-
Asbest
Eindhoven
Inwoners van Eindhoven hoeven de sloopmelding niet mee te brengen. Meld het asbesthoudend materiaal wel aan voordat u een bezoek brengt aan de milieustraat bij de klantenservice, in verband met de capaciteit op de milieustraat.
Geldrop-Mierlo
Inwoners van Geldrop-Mierlo hoeven de sloopmelding niet mee te brengen. Meld het asbesthoudend materiaal wel aan voordat u een bezoek brengt aan de milieustraat bij de klantenservice, in verband met de capaciteit op de milieustraat.
Valkenswaard
Inwoners van gemeente Valkenswaard moeten de sloopmelding meebrengen en kunnen tonen aan de medewerkers van de milieustraat als daar om wordt gevraagd. Hiervoor kunt u terecht bij www.omgevingsloket.nl. Meld het asbesthoudend materiaal voor uw bezoek ook aan bij de klantenservice, in verband met de capaciteit op de milieustraat (bewoners van Valkenswaard moeten dan ook het SLM-nummer, sloopmelding nummer, doorgeven).
Het kan best lastig zijn om asbest te herkennen. Het voorbeeld van de golfplaten daken kent bijna iedereen wel, maar ook in andere oude bouwmaterialen kan asbest verwerkt zijn. Ga je klussen of verbouwen in een huis dat voor 1994 is gebouwd? Pas dan op voor asbest. Als je asbesthoudend materiaal beschadigt (bijvoorbeeld door breken, boren of zagen), kunnen er asbestvezels vrijkomen. Inademen van die vezels kan slecht zijn voor je gezondheid. Sinds 1993 zijn bijna alle toepassingen van asbest verboden.
Asbest kan onder andere verwerkt zijn in golfplaten, oude riolerings- en verwarmingsbuizen, oude kachelpijpen, badkamerplaten en vensterbanken.
Containers
Als het vriest dan loopt u het risico dat sommige containers niet geheel leegvallen omdat het afval is vastgevroren.
Cure schudt al extra met de containers maar kan dit niet nog meer doen omdat anders de containers kapot gaan. Het heeft ook geen zin om terug te komen na uw melding omdat de weersituatie niet is veranderd en de container nog steeds niet leeg valt.
Wij vragen u vriendelijk om uw minicontainer op de eerstvolgende ophaaldag op tijd aan straat te zetten.
Voor Eindhoven en Geldrop-Mierlo is dit 7:30 uur
Voor Valkenswaard is dit 7 uur.
Is uw minicontainer niet geleegd? Maak dan - binnen 2 werkdagen - een melding via het webformulier of neem - binnen 2 werkdagen - contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing en lediging van de minicontainers worden jaarlijks vastgesteld door uw gemeente. U betaalt per keer dat u de afvalcontainer aanbiedt om deze te laten ledigen. Eenmaal per jaar (eind februari) ontvangt u een afrekening hiervoor.
Kijk voor de actuele tarieven op de website van de gemeente Geldrop-Mierlo.
Is uw minicontainer kapot of kwijt? Maak dan een melding via het webformulier of neem contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via 040 - 2500 130.
In de afvalkalender ziet u wanneer het afval op uw adres wordt opgehaald. Tevens kunt u onze Cure app downloaden via Google Playstore of Apple Store om de actuele data te zien van de inzameling van uw afval.
De aanbiedtijden van uw minicontainers worden bepaald door uw gemeente. Op de Cure site informeren wij u over de tijd dat onze inzamelvoertuigen uitrijden. Zorg dat uw minicontainer tijdig aan de openbare weg staat. Met de Cure Afval app kunt u notificaties instellen om uzelf hieraan te herinneren.
Eindhoven
Voor de gemeente Eindhoven rijden wij om 07.30 uur uit. In de maanden juli en augustus is dit om 7 uur.
Geldrop-Mierlo
Voor de gemeente Geldrop-Mierlo rijden wij om 07.30 uur uit. In de maanden juli en augustus is dit om 7 uur.
Valkenswaard
Voor de gemeente Valkenswaard rijden wij om 06.30 uur uit.
De aanbiedtijden van uw minicontainers worden bepaald door uw gemeente.
Op de inzameldag mag u uw minicontainer op de openbare weg aanbieden. Vóór middernacht op de inzameldag haalt u de minicontainer weer naar eigen terrein!
Let op: er kan gehandhaafd worden op het juist en tijdig aanbieden en binnen halen van uw minicontainer(s).
Geldrop-Mierlo
Als Cure uw minicontainer niet kan legen doordat de inhoud te vast (gevroren) zit, wordt de lediging wel in rekening gebracht. Zorg daarom, dat de minicontainer bij vorst ’s nachts op een beschutte plaats staat. Als de inhoud toch is vastgevroren, probeer dan voorzichtig de zijkanten wat los te steken, zodat de minicontainer wel kan worden geledigd.
Nog meer tips:
- Plaats een klein houtje, een wasknijper of stokje, tussen de deksel en de afvalcontainer, zodat deze niet vast kan vriezen.
- Leg onderin de afvalcontainer een krantje of een eierdoos.
- Stamp of druk het afval niet aan.
- Laat nat (tuin)afval eerst drogen, voordat u het in de afvalcontainer gooit.
- Gebruik geen zout om bevriezing van afval in de minicontainer tegen te gaan, want dat verontreinigt het GFT afval.
- Maak de deksel van de minicontainer sneeuwvrij voor het aanbieden.
Alvast hartelijk dank voor uw begrip en medewerking!
Ja, u kunt uw minicontainer omruilen voor een ander formaat. In Eindhoven is dit gratis. In Geldrop-Mierlo betaalt u 20 euro en in Valkenswaard 25 euro per container.
Voor het maken van een afspraak om de container om te ruilen vult u dit formulier in.
U hebt de keuze uit twee formaten:
140 liter
- 50,5 cm breed, 55.5 cm diep en 110 cm hoog
- de afvalcontainer weegt 10 kg, zonder afval
- u kunt de inhoud van ca. 3 vuilniszakken in deze minicontainer kwijt
240 liter
- 58 cm breed, 75,5 cm diep en 110 cm hoog
- de afvalcontainer weegt 13,5 kg, zonder afval
- u kunt de inhoud van 4 tot 5 vuilniszakken in deze minicontainer kwijt
Gemeente Eindhoven
- Plaats uw minicontainer zo dat het handvat van de straat af gericht is.
- De minicontainer mag niet zwaarder zijn dan 70 kg en het deksel moet helemaal sluiten.
- Grote en harde materialen, zoals boomstronken, houtblokken, metalen en bouw- en sloopafval, mogen niet in de minicontainer, maar kunt u naar de milieustraat brengen.
- Bij een wegafsluiting biedt u uw huisvuilzak of minicontainer op een plaats die bereikbaar is voor de vuilniswagen, buiten de bebording die de afsluiting aangeeft, aan.
Eindhoven
Als nieuwe bewoner van een bestaande woning of nieuwbouwwoning kunt u zelf de minicontainers telefonisch aanvragen bij onze klantenservice. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Geldrop Mierlo
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 6 weken na inschrijfdatum, kosteloos minicontainers aanvragen/ruilen bij onze klantenservice. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 6 weken betaalt u voor het ruilen € 20,- per container. In dit geval betaalt u (als het gaat om minicontainers voor een nieuwbouwwoning) ook de kosten van het leveren van de minicontainers.
Valkenswaard
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 3 maanden na inschrijfdatum, kosteloos de minicontainers aanvragen/ruilen bij onze klantenservice. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 3 maanden betaalt u voor het ruilen € 25,- per minicontainer. In dit geval betaalt u (als het gaat om minicontainers voor een nieuwbouwwoning) ook de kosten van het leveren van de minicontainers.
Mensen met een lichamelijke beperking kunnen de minicontainer niet altijd op de verzamelplaats aanbieden. Met een 'uitzonderingssticker' kunt u uw afval daarom voor uw huis op het trottoir aanbieden, op gemeentegrond. Komt u hiervoor in aanmerking, vraag de sticker dan aan via onze klantenservice via telefoonnummer 040 – 2500 130. Vermeld uw naam, adres, telefoonnummer en de reden waarom u de sticker aanvraagt.
Bewoners van een eengezinswoning of bovenwoning met tuin, gebruiken een grijze minicontainer voor het restafval en een groene minicontainer voor het groente-, fruit- en tuinafval.
Woont u in een flat of appartement, dan kunt u gebruik maken van (ondergrondse) verzamelcontainers bij u in de buurt.
Bij supermarkten en parkeerterreinen van winkelcentra vindt u verzamelcontainers voor glas, papier en textiel.
De minicontainer is de officiële term voor een afvalcontainer met twee wielen. Kliko is een merknaam en mag alleen gevoerd worden door minicontainers die door Kliko gemaakt zijn. Minicontainers bestaan in verschillende formaten. Cure Afvalbeheer voert twee verschillende maten minicontainers: 140 liter en 240 liter.
Door alle containers van een chip te voorzien wordt een 100% volledige administratie mogelijk gemaakt. et uitzetten en vervangen van containers kan snel worden verwerkt. Het is mogelijk om containers die worden gestolen, of containers die door bewoners zijn meegenomen op te sporen. Het vaker dan toegestaan aanbieden van containers kan worden tegengegaan. Cure Afvalbeheer kan de routes beter afstemmen op het aanbiedgedrag. Het containerbeheer en het verhelpen van eventuele problemen wordt aanzienlijk eenvoudiger. De chip is gekoppeld aan een adres (objectgegevens) en niet aan een persoon (naam). De gegevens worden alleen voor de interne bedrijfsvoering gebruikt en zijn niet openbaar. De gegevens worden gebruikt conform de wet registratie persoonsgegevens.
Bij elk laagbouw adres in Eindhoven dienen een grijze container voor restafval en een groene container voor GFTE afval aanwezig te zijn. De blauwe container voor oud papier en karton is niet verplicht. U moet het oud papier dan wel gescheiden houden van het overige restafval. Het mag dus niet in de grijze of groene container. Het oud papier kan niet meer in dozen aan de weg worden gezet. Als u geen blauwe container wil moet u het zelf wegbrengen naar bijvoorbeeld de verzamelcontainers van een vereniging/school bij u in de buurt.
Ieder huishouden betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing. Voor dit bedrag halen wij uw afval op. Hiervoor krijgt u een basis-set containers: Max. één gratis grijze container, max twee groene containers en max twee blauwe containers voor oud papier. In het Uitvoeringsbesluit van 2021 is bepaald dat voor een tweede grijze container ook extra betaald moet worden. Dit gaat in vanaf 2024. De eerste rekening ontvangt u in 2025.
Ondergrondse containers
Kunt u uw afval niet kwijt? Dan kunt u uw afval naar een andere ondergrondse container brengen of het mee terug nemen naar huis. Plaats het afval niet naast de container. U kunt hiervoor in Eindhoven een rekening krijgen voor het opruimen van €145,-. In Geldrop-Mierlo riskeert u een boete van €110,- (exclusief €9,- administratiekosten).
Is de container vol of is er sprake van een storing? Dan stellen we het zeer op prijs als u dit wilt melden via de BuitenBeterApp van de gemeente. Dan kunnen wij de storing zo snel mogelijk verhelpen en/of de container legen.
Vermeld s.v.p. het nummer van de ondergrondse container, deze vindt u op de bovenzijde van de zuil (witte stickers met zwarte getallen).
U kunt ook de klantenservice mailen of bellen.
Indien uw Cure milieupas kapot is, kunt u een nieuwe pas aanvragen via de Cure klantenservice.
Bij de aanvraag van een nieuwe Cure milieupas wordt de bestaande pas geblokkeerd. Als u na aanvraag van een nieuwe milieupas de oude pas terugvind is deze niet meer bruikbaar. Deze kunt u als PBD (Plastic, Blik en Drankkarton) afval weggooien.
De kosten van een nieuwe Cure milieupas bedragen € 15,00.
Indien uw gemeentepas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Indien u uw gemeentepas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via telefoonnummer 040 - 2500 130.
Indien uw milieupas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Als u uw milieupas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via telefoonnummer 040 - 2500 130.
Eindhoven
Inwoners van Eindhoven vragen na inschrijving bij de gemeente een Cure milieupas aan bij de Cure klantenservice.
Geldrop Mierlo
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 6 weken na inschrijfdatum, kosteloos een gemeentepas aanvragen voor de ondergrondse container bij de klantenservice (als dit voor uw woning van toepassing is). U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 6 weken betaalt u € 15,- voor de gemeentepas.
Valkenswaard
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 3 maanden na inschrijfdatum, kosteloos een pas aanvragen voor de ondergrondse container bij de klantenservice (als dit voor uw woning van toepassing is). U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 3 maanden betaalt u € 15,- voor de gemeentepas.
Bent u voor uw afval aangewezen op een ondergrondse container, dan kunt u die openen met uw Cure milieupas, gemeentepas of milieupas.
Aanvullende informatie voor inwoners van Eindhoven:
Handleiding ondergrondse container
Er staan verschillende type containers in de gemeenten die ook verschillend werken. Van één type hebben we een digitale handleiding. Deze kunt u hieronder downloaden.
Handleiding ondergrondse container
Handleiding voor het gebruik van de ondergrondse container
Manual for the use of the underground waste container
Maakt u gebruik van een andere container en wilt u graag een handleiding ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Dit is per woonplaats verschillend.
Hieronder vindt u een overzicht van de tarieven per gemeente.
Gemeente Eindhoven
In Eindhoven betaalt u een vast bedrag per jaar voor het aanbieden van uw restafval. U hoeft dus niet te betalen voor iedere keer dat u gebruik maakt van de container.
Gemeente Geldrop-Mierlo
In Geldrop-Mierlo betaalt u per keer dat u de ondergrondse container gebruikt. Kijk voor de actuele tarieven op de website van gemeente Geldrop-Mierlo.
Gemeente Valkenswaard
In Valkenswaard betaalt u een vast bedrag per jaar voor het aanbieden van uw restafval. U hoeft dus niet te betalen voor iedere keer dat u gebruik maakt van de container.
Een ondergrondse container is een grote verzamelcontainer die zich grotendeels onder de grond bevindt. Bewoners van flats, appartementen en bovenwoningen kunnen hier hun rest- en GFT-afval inleveren. De containers zijn te openen met een gemeentepas of Cure milieupas.
Bewoners van een eengezinswoning of bovenwoning met tuin, gebruiken een grijze minicontainer (kliko) voor het restafval en een groene minicontainer (groenbak) voor het groente-, fruit- en tuinafval.
Woont u in een flat of appartement, dan kunt u gebruik maken van (ondergrondse) verzamelcontainers bij u in de buurt.
Bij supermarkten en parkeerterreinen van winkelcentra vindt u verzamelcontainers voor glas, plastic of PBD en textiel.
Cure Afval App
U kunt notificaties instellen per afvalsoort. In de app kan dit via instellingen (toegankelijk via het menu of rechtsboven). In de digitale afvalkalender bij 'notificaties'. U krijgt dan een pushbericht op uw telefoon. Liever een notificatie per e-mail? Stel dit dan in via www.mijnafvalwijzer.nl. U kunt hierop inloggen met uw postcode en huisnummer.
Voor Android toestellen geldt dat de batterijbesparing voor de app moet zijn uitgeschakeld voor de Cure App. Staat er een driehoekje met een uitroepteken bij de instellingen in de app? Controleer dan uw telefooninstellingen.
iOS (Apple) kan aangeven dat het maximaal aantal meldingen is bereikt. Dit komt omdat de notificaties lokaal worden opgeslagen. Hier wordt aan gewerkt.
Met de nieuwe app is de functie om de ophaaldata te koppelen aan uw eigen agenda komen te vervallen. Het is hierdoor niet langer mogelijk om de data te laden in uw Google of Apple agenda.
Als we deze functie aanbieden, heeft de app minder toegevoegde waarde. We willen graag dat mensen de app raadplegen voor de ophaaldagen, omdat we daarmee actief kunnen informeren over nieuws en eventuele veranderingen in de ophaaldata aan kunnen passen. Bijvoorbeeld als het afval eerder opgehaald wordt, of er een inhaaldag aankomt i.v.m. een feestdag, kunnen we dat gemakkelijk aanpassen in de app en u op de hoogte stellen met een pushbericht. Dat kan niet met een agenda-koppeling.
GFT/E
Wij begrijpen dat het vervelend is als uw container niet geleegd is op de inzameldag. U kunt hiervoor - binnen 2 werkdagen - een melding indienen via het klantenservice formulier.
In de tussentijd kunt u uw overtollig afval naar de milieustraat brengen. Inwoners van Eindhoven kunnen met hun Cure milieupas ook, gratis, gebruik maken van de aanwezige ondergrondse afvalcontainers.
Als uw container niet helemaal leeg is nadat wij langs zijn geweest, dan kan dat vervelend zijn.
Controleer de inhoud van uw container om te zien of er geen blokkade in de container aanwezig is. Ook wanneer de inhoud te strak is aangedrukt kan dit ervoor zorgen dat uw container niet helemaal leeg valt.
In deze gevallen vragen wij u om ervoor te zorgen dat de blokkade verwijderd wordt. Op de eerstvolgende reguliere inzameldag plaatst u de container vervolgens weer aan straat.
Cure rijdt in dergelijke gevallen niet extra.
Het GFT/E-afval wordt normaal gesproken 1x per 2 weken aan huis opgehaald. U kunt de groene container (kliko) aanbieden op de voor u geldende ophaaldag. Deze kunt u vinden in de afvalkalender. Tijdens de herfst-/wintermaanden kan de ophaalfrequentie anders zijn.
- Zet de container op een koele plek uit de zon.
- Een paar proppen krantenpapier (of een laagje stro, houtkrullen o.i.d.) onder in de container leggen; dit voorkomt dat er GFT/E-afval achterblijft na het legen.
- De container luchten. Het klinkt tegenstrijdig, maar door de deksel op een kier te zetten, kan er continu lucht bij en blijft de geuroverlast beperkt.
- Verpak snel bedervende, stinkende etensresten als vlees en vis in een krant en werp dit zo in de groene container.
- Gooi geen vochtig afval in de container. Laat gemaaid gras bijvoorbeeld, een dagje drogen.
- Maak de container regelmatig schoon met alleen water en eventueel groene zeep. Gebruik geen chloor want dit is schadelijk voor het milieu.
Als u op de begane grond van een flat of appartement woont, kunt u een GFT/E-container (groenbak) aanvragen via de klantenservice. Voorwaarde is dat de container op eigen grond of in de berging kan worden geplaatst en dat er een inzamelroute in de buurt loopt.
Er lopen nu een aantal proeven om ook het GFT/E van bewoners van flats en appartementen gescheiden in te zamelen.
Grofvuil
Ja dat kan. Per gemeente zijn er verschillende mogelijkheden en regels aan verbonden.
Gemeente Eindhoven
Inwoners van Eindhoven kunnen hun grof huishoudelijk afval ook aan huis laten ophalen. Hiervoor gebruikt u een Big Bag of sticker. De stickers zijn bedoeld om grote meubelstukken, zoals een oude bank of bed te laten ophalen (één sticker per voorwerp). De Big Bags zijn geschikt voor vrijwel alle soorten grofvuil, behalve (klein) chemisch afval, autobanden, bedrijfsafval, elektrische apparaten (TV's, koelkasten), asbesthoudende producten, (schoon) puin, tuinafval en scherp glas. Voor beide opties geldt een totaalgewicht van maximaal 1000 kg. De Big Bags en stickers zijn te koop in de Cure webshop of bij de klantenservice van hoofdkantoor Cure Afvalbeheer, Achtseweg Noord 45 te Eindhoven. U kunt hier van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur terecht. Houd er rekening mee dat u altijd een geldige Cure milieupas nodig heeft. Via de webshop kunt u alleen met iDeal betalen en op locatie kunt u alleen met pin betalen.
Gratis ophaalservice voor minima
Inwoners van Eindhoven die een aanslag of beschikking gemeentelijke belastingen hebben ontvangen waarop vermeld staat dat de afvalstoffenheffing is kwijtgescholden, hoeven niet te betalen voor de ophaalservice. Het grof huishoudelijk afval wordt dan kosteloos bij u thuis opgehaald. U kunt hiervoor bellen met de klantenservice: 040- 2500 130. Ook kunt u op het kantoor van Cure, op vertoon van de aanslag of beschikking, uw legitimatiebewijs en een geldige Cure milieupas van uw adres, per kalenderjaar kosteloos vijf stickers en één Big Bag ophalen. Iedere sticker of Big Bag wordt pas uitgegeven bij het maken van een afspraak voor de ophaalservice.
Gemeente Geldrop-Mierlo
Voor het laten ophalen van uw grofvuil kunt u telefonisch contact opnemen met de klantenservice.
Voorwaarden:
- U bent inwoner van de gemeente Geldrop-Mierlo
- Afval dat u als grof afval aanbiedt, mag niet langer en breder zijn dan 50x50x150 centimeter en mag maximaal 25 kilo wegen.
- Per keer mag er maximaal 2 mᶟ worden aangeboden
- Al het grof huisvuil moet goed worden gebundeld, per keer mag u vier bundels aanbieden.
- Er mag bij het grof huisvuil géén puin, zand, glas, elektrische apparaten, chemisch afval of tuinafval zitten
- Het aanbieden van huisvuilzakken is niet toegestaan.
- Asbest- of eternietplaten mag u eveneens niet aanbieden. Dit controleert de milieuwachter.
- Afval dat in de grijze container past moet u hierin aanbieden.
Gemeente Valkenswaard
Voor het ophalen van uw grofvuil aan huis kunt u een afspraak maken met Ergon, via telefoonnummer 06-22808882. Ze rijden 1x per maand. Herbruikbare spullen kunt u naar de kringloop brengen. Afhankelijk van de kringloop, wordt er soms ook opgehaald aan huis. Informeer hier lokaal naar.
De tarieven verschillen per gemeente:
Gemeente Eindhoven
- Big Bag van 1 mᶟ € 40,00
- Big Bag van 1,5 mᶟ € 60,00
- Per bestickerd voorwerp € 10,00
Gratis ophaalservice voor minima
Inwoners van Eindhoven die een aanslag of beschikking gemeentelijke belastingen hebben ontvangen waarop vermeld staat dat de afvalstoffenheffing is kwijtgescholden, hoeven niet te betalen voor de ophaalservice. Het grof huishoudelijk afval wordt dan kosteloos bij u thuis opgehaald. U kunt hiervoor bellen met de klantenservice: 040- 2500 130. Ook kunt u op het kantoor van Cure, op vertoon van de aanslag of beschikking, uw legitimatiebewijs en een geldige Cure milieupas van uw adres, per kalenderjaar kosteloos vijf stickers en één Big Bag ophalen. Iedere sticker of Big Bag wordt pas uitgegeven bij het maken van een afspraak voor de ophaalservice.
Gemeente Geldrop-Mierlo
Voor het ophalen van uw grofvuil bedragen de kosten 40 euro.
Gemeente Valkenswaard
De kosten voor het ophalen van uw grofvuil zijn afhankelijk van de hoeveelheid:
- tot 2 m3: 41 euro
- van 2 m3 tot 4 m3: 82 euro
- van 4 m3 tot 6 m3: 123 euro
Milieustraat
Gemeente Eindhoven
Inwoners van Eindhoven kunnen op vertoon van een geldige Cure milieupas gebruik maken van een van de volgende milieustraten:
- Lodewijkstraat 9 (5652 AC, Eindhoven)
- Achtseweg Noord 41 (5651 GG Eindhoven)
Gemeente Geldrop-Mierlo
Inwoners van Geldrop en Mierlo en Heeze-Leende kunnen op vertoon van hun gemeentepas/milieustraatpas en legitimatiebewijs gebruik maken van milieustraat Industrieweg, Industriepark 8 (5663 PG, Geldrop).
Gemeente Valkenswaard
Inwoners van Valkenswaard en Heeze-Leende kunnen op vertoon van hun milieupas/milieustraatpas en legitimatiebewijs gebruik maken van milieustraat De Vest (De Vest 15, 5555 XL, Valkenswaard) ingang via De Oase.
De openingstijden van de milieustraten zijn per woonplaats verschillend.
Hieronder vindt u een overzicht van de openingstijden per gemeente.
Gemeente Eindhoven
Openingstijden Milieustraat Lodewijkstraat
Maandag tot en met vrijdag: 10.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 09.00 - 17.00 uur
Gesloten op zon- en feestdagen
Openingstijden Milieustraat Acht
Maandag tot en met vrijdag: 10.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 09.00 - 17.00 uur
Gesloten op zon- en feestdagen
Gemeente Geldrop-Mierlo
Openingstijden Milieustraat Industriepark
Maandag t/m vrijdag: 13.00 – 17.00 uur
Zaterdag: 10.00 – 16.00 uur
Gesloten op zon- en feestdagen
Gemeente Valkenswaard
Openingstijden Milieustraat De Vest
Maandag t/m vrijdag: 13.00 – 17.00 uur
Zaterdag: 10.00 – 16.00 uur
Gesloten op zon- en feestdagen
De kosten voor de milieustraat zijn per woonplaats verschillend.
Gemeente Eindhoven
Op vertoon van een geldige Cure milieupas is de milieustraat voor inwoners van Eindhoven 12 keer per jaar gratis te bezoeken. Vanaf het 13de bezoek geldt een tarief van €20,- per bezoek.
Gemeente Geldrop-Mierlo
Het inleveren van grofvuil, zoals wit- en bruingoed is gratis. Voor andere soorten afval wordt aan de poort bepaald welk bedrag u moet betalen. Dit tarief hangt af van de hoeveelheid, de samenstelling en het soort afval dat u aanbiedt.
Gemeente Valkenswaard
Het inleveren van grofvuil, zoals wit- en bruingoed is gratis. Voor andere soorten afval wordt aan de poort bepaald welk bedrag u moet betalen. Dit tarief hangt af van de hoeveelheid, de samenstelling en het soort afval dat u aanbiedt.
U dient zich te kunnen legitimeren op de milieustraat. Neem daarom altijd uw Cure milieupas (Eindhoven), gemeentepas (Geldrop-Mierlo), milieupas (Valkenswaard) of milieustraatpas (Heeze-Leende) mee en uw legitimatiebewijs. Zonder deze passen kunt u geen toegang krijgen tot de milieustraat.
U kunt asbest tot 35 m² inleveren bij de milieustraat. U moet minimaal één dag voor uw bezoek contact op te nemen met de klantenservice van Cure via telefoonnummer 040 - 2500 130 om het asbest aan te melden.
Asbest moet dubbel verpakt worden in een dik plastic folie (minimaal 0,2 mm dik, verkrijgbaar bij de bouwmarkt) met de naden goed omgevouwen en dichtgeplakt. Onverpakt of niet goed verpakt asbest wordt NIET aangenomen. Het inpakken van asbest op de milieustraat is niet toegestaan.
Inwoners van Valkenswaard dienen een sloopmelding mee te nemen. Via de website van de gemeente Valkenswaard kunt u deze opvragen of printen.
Een milieustraat is een inzamelplaats waar u uw grof afval naartoe kunt brengen. Het gaat hierbij om grofvuil, afval in grotere hoeveelheden (zoals tuinafval) of afval van gebruiksgoederen, zoals koelkasten en huishoudelijke apparaten.
Indien uw Cure milieupas kapot is, kunt u een nieuwe pas aanvragen via de Cure klantenservice.
Bij de aanvraag van een nieuwe Cure milieupas wordt de bestaande pas geblokkeerd. Als u na aanvraag van een nieuwe milieupas de oude pas terugvind is deze niet meer bruikbaar. Deze kunt u als PBD (Plastic, Blik en Drankkarton) afval weggooien.
De kosten van een nieuwe Cure milieupas bedragen € 15,00.
Indien uw gemeentepas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Indien u uw gemeentepas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via telefoonnummer 040 - 2500 130.
Indien uw milieupas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Als u uw milieupas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. In beide gevallen dient u contact op te nemen met uw gemeente.
Ja, dat kan. Woont u niet in Eindhoven, maar wilt u toch afval aanbieden, dan kan dat alleen als u afval in wil leveren voor een adres in Eindhoven. In dit geval kunt u gebruik maken van de aanwezige Cure milieupas.
Let op: de eerste 12 bezoeken per jaar zijn gratis. Vanaf bezoek 13 betaald u €20,- per bezoek.
Betalen kan alleen via pin.
Per bezoek mag u 2 m3 afval aanbieden op de milieustraat. Dit afval moet gesorteerd ingeleverd worden.
Nee, u mag geen afval van de milieustraat mee naar huis nemen.
Eindhoven
Inwoners van Eindhoven vragen na inschrijving bij de gemeente een Cure milieupas aan bij de Cure klantenservice.
Geldrop Mierlo
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 6 weken na inschrijfdatum, kosteloos een gemeentepas aanvragen voor de milieustraat bij de klantenservice. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 6 weken betaalt u € 15 voor de gemeentepas.
Valkenswaard
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 3 maanden na inschrijfdatum, kosteloos een milieupas aanvragen voor de de milieustraat bij de klantenservice. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Dit geldt ook voor een verhuizing binnen de gemeente. Na 3 maanden betaalt u € 15 voor de milieustraatpas.
Alleen inwoners van Geldrop-Mierlo kunnen gebruik maken van de milieustraat. Campingbezoekers kunnen hun afval hier niet naartoe brengen.
Als u geen vervoer heeft om naar de milieustraat te gaan, kunt u ook gebruik maken van de ophaalservice van Cure.
PBD
De hoeveelheid restafval wordt kleiner als iedereen de grondstoffen goed apart houden van het échte restafval. Denk hierbij aan glas in de glasbak, groente-, fruit- en tuinafval en etensresten (gft+e) in de container met het groene deksel, oud papier in de nieuwe container met de blauwe deksel. Uit sorteeranalyses blijkt, dat er nu nog te veel bruikbare grondstoffen bij het restafval zit. Vooral plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD). Kunnen met nieuwe technieken goed uit het restafval gehaald worden voordat alles verbrand wordt. Zo kunnen er nog nuttige producten van gemaakt worden.
De verandering gaat in per 1 januari 2025. Vanaf deze datum zijn de ondergrondse en bovengrondse verzamelcontainers voor plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) verdwenen uit het straatbeeld. Voortaan stopt u dit type afval in uw container met het grijze deksel of in de ondergrondse container voor restafval.
Over het algemeen is er voldoende ruimte voor zowel restafval en plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) afval in uw restcontainer. Met het goed scheiden van de afvalsoorten zorgt u voor voldoende ruimte voor het plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) afval. Mocht dit niet zo zijn dan kunt u door Cure een containerwissel laten uitvoeren van 140 liter naar 240 liter. Ook kunt u een tweede restafval container aanvragen, van óf 140 liter óf 240 liter.
Heb je nu een 140 liter restafval container? Dan mag je deze tussen januari en maart GRATIS om laten ruilen naar een 240 liter versie. Let op: de aanvraag moet uiterlijk 31 maart 2025 binnen zijn bij Cure. Het omwisselen vind plaats in april 2025.
Het maximum aantal restafvalcontainers per adres is 2 stuks. LET OP: bij het aanvragen van een tweede restafval container dan gaat u twee keer afvalstoffenheffing of reinigingsrechten betalen.
Heb je nu een 140 liter restafval container? Dan mag je deze tussen januari en maart GRATIS om laten ruilen naar een 240 liter versie. Geef de wisseling door via deze link!
Let op: de aanvraag moet uiterlijk 31 maart 2025 binnen zijn bij Cure. Het omwisselen vind plaats in april 2025.
Bronscheiding is het apart inzamelen van grondstoffen, zoals glas, papier en groente-, fruit- en tuinafval en etensresten (gft- e) . Er blijft dan nog een klein beetje restafval over. Bij nascheiding mag plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) bij het restafval gedaan worden, dit wordt dan vervolgens in de fabriek er weer uitgehaald.
Het gezamenlijk inzamelen van het plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) afval met het restafval zorgt voor minder transportbewegingen in Valkenswaard. Dit zorgt voor minder CO2 uitstoot en minder verkeer. Ook gaat er minder restafval de verbrandingsoven in. Dit levert zelfs nog minder CO2 uitstoot op.
U vind de regels over het scheiden van verschillende soorten afval op de Cure website en in de Cure app. Kijk hiervoor bij ‘Alles over afval’. Twijfelt u? Op de website: www.afvalscheidingswijzer.nl kunt u checken waar het afval thuishoort.
Nee, nasorteren van plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (PBD) is op dit moment zo ver ontwikkeld dat dit prima uit het restafval kan worden gehaald. Voor afvalsoorten zoals oud papier, groente-, fruit- en tuinafval en etensresten en textiel geldt dit niet. Als deze afvalsoorten bij het restafval gestopt worden, dan worden deze verbrand. Op deze manier verliezen we waardevolle en bruikbare grondstoffen.
Ja, er is een scheidingskaart beschikbaar voor Geldrop-Mierlo.
Eindhoven
Vanaf januari 2024 wordt het PBD afval via nasortering uit het restafval gehaald. De inwoners stoppen het PBD afval in hun grijze kliko of ondergrondse container voor restafval.
Valkenswaard
LET OP: vanaf januari 2025 gaat het PBD afval in Valkenswaard bij het restafval.
Vanaf januari 2025 wordt het PBD afval via nasortering uit het restafval gehaald. De speciale PBD containers gaan vanaf dat moment verdwijnen uit het straatbeeld. De inwoners stoppen het PBD afval in hun grijze kliko of ondergrondse container voor restafval.
Geldrop-Mierlo
In Geldrop-Mierlo wordt het PBD-afval gescheiden opgehaald aan huis in plastic zakken. Op de afvalkalender vindt u de exacte data van de inzameling. Zijn de zakken op? De plastic zakken zijn verkrijgbaar via de volgende (bij u bekende) uitgiftepunten: het gemeentehuis in Geldrop, bij de milieustraat in Geldrop en bij de balie van de Albert Heijn, Nettorama, Jumbo (Geldrop) en Plusmarkt (Mierlo).
In Eindhoven wordt vanaf januari 2024 en in Valkenswaard worden vanaf januari 2025 het PBD afval via nasortering uit het restafval gehaald. Vanaf dat moment is er geen aparte inzameling meer voor PBD binnen de gemeente.
De inwoners mogen het PBD afval in de grijze kliko of in de ondergrondse container voor restafval stoppen.
Oud papier en karton
U kunt via de afvalkalender of de app bekijken wanneer de eerstvolgende inzameldag is van het oud papier. Als dit voor u te lang duurt kunt u het oud papier ook gratis aanbieden op de milieustraat.
Zet uw oud papier op tijd aan straat. Als u het papier te laat aan straat zet dan rijden wij niet extra terug om dit in te zamelen.
Oud papier plaatst u op de stoep aan een openbare doorgaande weg. Om te voorkomen dat het wegwaait, biedt u het papier en karton aan in dozen of u bindt het samen met touw. Bied als het kan uw oud papier aan in een kartonnen doos, zodat die ook meteen weg kan. Mocht u het afval toch in een eigen kratje of plastic bak aanbieden, dan is Cure niet verantwoordelijk voor het zoek raken of kapot gaan van de kratjes. Zorg ervoor dat de pakketten handzaam zijn qua formaat en gewicht.
Vanaf 6 maart 2023 zijn er de blauwe papiercontainers in Eindhoven. Bent u in het bezit van een papiercontainer? Dan zet u het oud papier niet meer los aan straat, maar gebruikt u deze container.
LET OP: u mag geen papier of karton naast de container aanbieden!
Is uw oud papier niet opgehaald, neem dan - binnen 2 werkdagen - contact op met de Cure Afvalbeheer klantenservice.
De papiercontainer is een woning gebonden afvalcontainer op twee wielen die gebruikt wordt voor het inzamelen van een specifieke stroom afval. De container zelf heeft een grijze kleur maar het deksel is blauw. Deze kleur deksel geeft aan dat deze specifieke container bedoeld is voor oud papier en karton. In de volksmond is dit type container ook wel bekend als een kliko.
De blauwe papiercontainer wordt op de afleverdag bij uw voordeur neergezet. U hoeft hiervoor niet thuis te zijn. Zodra deze is afgeleverd, stalt u de papiercontainer op uw eigen terrein. Deze mag niet in de openbare ruimte blijven staan.
De blauwe papiercontainer is gratis. U hoeft hier niet voor te betalen. Ook wanneer u de container kwijt bent of deze kapot is, kunt u gratis een nieuwe container aanvragen bij de klantenservice van Cure.
Voorheen boden inwoners van Eindhoven het oud papier en karton los op straat aan. De inzameling van dit losse papier en karton is erg zwaar voor de medewerkers van Cure. Daarnaast zorgt dit ook voor ongewenst zwerfafval op straat, met name als het waait en regent.
Bovendien is papier en karton uitermate geschikt voor recycling. Voorwaarde is wel dat er geen vervuiling bij zit. Omdat inwoners het oud papier en karton nu in een gesloten container aanbieden is de kans op vervuiling kleiner.
De blauwe papiercontainer werkt hetzelfde als de al bekende groene en grijze afvalcontainers, alleen is de blauwe versie specifiek bedoelt voor oud papier en karton. De blauwe papiercontainer heeft ook een aparte inzameldag. Deze inzameldag is terug te vinden in de specifieke kalender voor uw woning.
Ja, de inzameling is veranderd naar 1 maal per 4 weken in plaats van 1 maal per 2 weken.
De inzamelfrequentie voor oud papier en karton is na de introductie van de blauwe papiercontainer 1 maal in de 4 weken. Dit in tegenstelling tot de huidige 1 maal per 2 weken. Om er zeker van te zijn dat alle inwoners voldoende opslagruimte hebben is de 240 liter papiercontainer als standaard. Zo beschikt u ook over voldoende ruimte op piekmomenten, zoals feestdagen en verjaardagen.
Vanaf medio oktober 2023 kunt u ook een 140 liter formaat aanvragen via de klantenservice van Cure.
Ja dit kan, maak hiervoor een melding bij de klantenservice van Cure.
Let op, de leverdatum van deze kleine containers liggen op begin 2024. Dit vanwege de levertijden van deze nieuwe containers.
Ja dit kan, gebruik hiervoor dit formulier
Zodra u de blauwe papiercontainer heeft ontvangen kunt u deze gelijk gebruiken voor het apart houden van uw oud papier en karton. Op de juiste inzameldag zet u deze vervolgens aan straat. U gebruikt hiervoor dezelfde locatie waar u ook uw groene en grijze papiercontainer neerzet. Kijk in de afvalkalender op welke dag wij de papiercontainer komen legen.
Grote hoeveelheden oud papier en karton brengt u naar een van de twee milieustraat locaties in Eindhoven. U mag dit niet los aanbieden naast de blauwe papiercontainer, wij nemen dit dan niet mee. Voor meer informatie over de milieustraten klik hier
Maak deze kartonnen dozen voorzichtig klein met behulp van een schaar of mesje. De losse stukken kunt u vervolgens in de blauwe papiercontainer stoppen. U mag de grote doos niet los aanbieden naast de blauwe papiercontainer, wij nemen deze dan niet mee.
Als u geen vervoer heeft om naar de milieustraat te gaan, kunt u ook gebruik maken van de ophaalservice van Cure. Voor meer informatie over de ophaalservice, klik op hier.
Nee, de invoering van de blauwe papiercontainer heeft geen directe invloed op de afvalstoffenheffing. Of de afvalstoffenheffing vanaf 1 januari 2023 omhoog of omlaag gaat, hangt af van het beleid van de gemeente Eindhoven.
Als u in een appartement of flat woont dan heeft u geen blauwe papiercontainer. Als u in een woonhuis woont: Vraag een nieuwe blauwe papiercontainer aan via het webformulier.
Nee. De papiercontainer hoort bij de woning. Dit betekent dat u deze achter moet laten in de woning als u gaat verhuizen.
De blauwe papiercontainers zijn alleen beschikbaar voor woonhuizen( grondgebonden woningen). U kunt uw oud papier in 2023 nog los aan bieden. U ontvangt in de loop van 2023 aanvullende informatie over de wijzigingen met betrekking tot inzamelen van oud papier en karton in hoogbouw woningen.
Op dit moment heeft de gemeente Eindhoven besloten om papier in te gaan zamelen via de afvalcontainer. Of dit op termijn ook met plastic gaat gebeuren is niet bekent. Voor nu blijft het inzamelen van plastic nog zoals het is.
Wij begrijpen dat het vervelend is als uw container niet geleegd is op de inzameldag. U kunt hiervoor een melding indienen via het klantenservice formulier.
Wij nemen uw melding z.s.m. in behandeling.
In de tussentijd kunt u uw overtollig afval naar de milieustraat brengen óf, gratis, gebruik maken van de aanwezige (ondergrondse) papiercontainers.
Restafval
Bewoners van laagbouw (eengezinswoningen) hebben een eigen grijze container (kliko). Deze staat bij het huis en wordt eens in de twee weken geleegd. Inwoners van hoogbouw (flats en appartementen) hebben bij het wooncomplex in de buurt een ondergrondse verzamelcontainer staan voor het restafval. Deze is te openen met uw Cure Milieupas (Eindhoven), gemeentepas (Geldrop-Mierlo) of milieupas (Valkenswaard).
Wij begrijpen dat het vervelend is als uw container niet geleegd is op de inzameldag. U kunt hiervoor - binnen 2 werkdagen - een melding indienen via het klantenservice formulier.
Wij nemen uw melding z.s.m. in behandeling.
In de tussentijd kunt u uw overtollig afval naar de milieustraat brengen.
Inwoners van Eindhoven kunnen met hun Cure milieupas ook, gratis, gebruik maken van de aanwezige ondergrondse afvalcontainers.
Als uw container niet helemaal leeg is nadat wij langs zijn geweest, dan kan dat vervelend zijn.
Controleer de inhoud van uw container om te zien of er geen blokkade in de container aanwezig is. Ook wanneer de inhoud te strak is aangedrukt kan dit ervoor zorgen dat uw container niet helemaal leeg valt.
In deze gevallen vragen wij u om ervoor te zorgen dat de blokkade verwijderd wordt. Op de eerstvolgende reguliere inzameldag plaatst u de container vervolgens weer aan straat.
Cure rijdt in dergelijke gevallen niet extra.
Bent u voor uw afval aangewezen op een ondergrondse container, dan kunt u die openen met uw Cure milieupas, gemeentepas of milieupas.
Ja, dat mag. In de ondergrondse container voor restafval kunt u ook uw GFT kwijt om geuroverlast zo veel mogelijk te beperken.
Restafval is niet geschikt voor hergebruik. Het afval wordt daarom verbrand in grote ovens. Hiermee wordt energie (elektriciteit) en warmte opgewekt. Het product dat na verbranding overblijft, wordt bijvoorbeeld gebruikt als bouwmateriaal (bijv. wegfundering).
Toegangspassen
Indien uw Cure milieupas kwijt of kapot is, kunt u een nieuwe pas aanvragen via de Cure klantenservice.
Bij de aanvraag van een nieuwe Cure milieupas wordt de bestaande pas geblokkeerd. Als u na aanvraag van een nieuwe milieupas de oude pas terugvind is deze niet meer bruikbaar. Deze kunt u als PBD (Plastic, Blik en Drankkarton) afval weggooien.
De kosten van een nieuwe Cure milieupas bedragen € 15,00.
Indien uw gemeentepas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Indien u uw gemeentepas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via telefoonnummer 040 - 2500 130.
Indien uw milieupas kapot is, kunt u kosteloos een nieuwe pas aanvragen. Als u uw milieupas kwijt bent, kunt u voor € 15,00 een nieuwe pas aanvragen. Neem in beide gevallen contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer via 040 - 2500 130.
Eindhoven
Inwoners van Eindhoven vragen na inschrijving bij de gemeente een Cure milieupas aan bij de Cure klantenservice.
Geldrop Mierlo
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 6 weken na inschrijfdatum, kosteloos een gemeentepas aanvragen voor de ondergrondse container bij de klantenservice (als dit voor uw woning van toepassing is). U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 6 weken betaalt u € 15,- voor de gemeentepas.
Valkenswaard
Nieuwe bewoners van een bestaande of nieuwbouwwoning kunnen, binnen 3 maanden na inschrijfdatum, kosteloos een pas aanvragen bij onze klantenservice voor de ondergrondse restcontainer (als dit voor uw woning van toepassing is) en voor een aantal plastic containers die in verband met de veiligheid alleen met de milieupas te openen zijn. Dit geldt ook voor een verhuizing binnen de gemeente. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 3 maanden betaalt u € 15,- voor de milieupas.
Nieuwe bewoners kunnen binnen 3 maanden na inschrijfdatum, kosteloos een pas aanvragen bij onze klantenservice voor de ondergrondse restcontainer (als dit voor uw woning van toepassing is) en toegang tot de milieustraat. Dit geldt ook voor een verhuizing binnen de gemeente. U moet wel officieel ingeschreven staan op het woonadres. Na 3 maanden betaalt u € 15,- voor de milieupas.
Overig
Heeft u een vraag, opmerking of klacht? Neem dan contact op met de klantenservice van Cure Afvalbeheer.
Restafval is huishoudelijk afval dat niet meer gescheiden kan worden voor hergebruik of recycling. Voorbeelden zijn sigaretten, kattenbakkorrels, rubber en kurk.
GFT staat voor groente-, fruit- en tuinafval. Het gaat hierbij om natuurlijk of organisch afval, zoals fruitschillen, groenteresten, onkruid, gemaaid gras, klein snoeiafval en etensresten.
Afval in de vorm van papier en karton wordt ook wel oud papier genoemd. Kranten, kartonnen dozen en reclamefolders zijn voorbeelden van oud papier.
Onder plastic verpakkingen worden alle lege zakken, tassen, flacons, bekers en deksels van plastic verstaan. Het betreft uitsluitend verpakkingsmateriaal, dus oud speelgoed, videobanden en andere plastic voorwerpen vallen hier niet onder.
PBD staat voor plastic verpakkingsafval, blik en drinkpakken. Voorbeelden hiervan zijn plastic flessen, frisdrankblikjes of verpakkingen van melk, yoghurt en fruitsap.
Onder glasafval verstaan we glasverpakkingen, zoals lege potten pindakaas, pastasauzen, deodorantrollers, wijnflessen en parfum.
Textielafval bestaat uit oude kleding, schoenen, handdoeken en overig textiel, zoals beddengoed en gordijnen.
Klein Chemisch Afval (KCA) is huishoudelijk afval dat chemische stoffen bevat die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid en het milieu, zoals lood, kwik of organische oplosmiddelen. Batterijen, spuitbussen, benzine en terpentine zijn voorbeelden van klein chemisch afval.
Asbest is een materiaal dat vroeger veel verwerkt werd in bouwmateriaal, zoals in golfplaten en cement. Tegenwoordig mag asbest niet meer gebruikt worden, maar vaak is het materiaal nog aanwezig in oudere woningen, bijvoorbeeld in daken, gevels of vensterbanken.
Grofvuil is grof huishoudelijk afval dat te groot of te zwaar is voor een huisvuilzak of container. Denk hierbij aan oude vloerbedekking of kapot meubilair.
Alle huishoudelijke apparaten (klein of groot) die werken op batterijen, stroom of gas vallen onder de categorie apparaten. Voorbeelden hiervan zijn een wasmachine, gasfornuis, televisie of mobiele telefoon.
Bouw- en sloopafval is een verzamelnaam voor vrijwel al het materiaal dat vrijkomt bij een renovatie, sloop of verbouwing. Voorbeelden hiervan zijn puin, gips, hout, zand/grond, dakbedekking, metaal, bielzen, tuinhout en asbest/eterniet.
Cure milieupas (Eindhoven)
Een milieupas is een woningsgebonden pas waarmee u uw afvalzaken regelt. De milieupas geeft toegang tot de twee milieustraten in Eindhoven en kunt u gebruiken voor het openen van de (ondergrondse) afvalcontainers. Als uw huishouden afvalstoffenheffing betaalt, heeft u recht op één milieupas.
Vanaf 1 januari 2022 geldt er een toegangstarief voor de milieustraten in Eindhoven. Dit betekent dat een bezoek aan de milieustraat na een aantal keren geld gaat kosten. Om het aantal bezoeken goed te registreren, introduceert Cure de nieuwe milieupas.
Bovendien is in tegenstelling tot de oude stadspas de milieupas niet persoonsgebonden, maar gekoppeld aan een woning. Daardoor worden er geen persoonlijke gegevens op de pas vermeld en blijft uw privacy beschermd.
In principe werkt de milieupas hetzelfde als de oude stadspas, alleen is de milieupas niet persoonsgebonden maar hoort deze bij de woning. U kunt hem gebruiken om ondergrondse restafvalcontainers te openen en u moet hem meenemen als u de milieustraat gaat bezoeken. De bezoeken die u brengt aan de milieustraat worden op de milieupas geregistreerd.
Alle huishoudens in Eindhoven die afvalstoffenheffing betalen, krijgen de eerste milieupas gratis. Daarna betaalt u € 15,- voor een nieuwe pas in geval van bijvoorbeeld verlies.
Als u geen milieupas heeft ontvangen kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 040 2500 130. U ontvangt dan een nieuwe pas na een aantal dagen.
Vanaf 1 januari 2022 mag u met uw milieupas de milieustraat 12 keer per jaar gratis bezoeken. Per bezoek mag u maximaal 2 m3 afval aanbieden. Als u meer dan 2 m3 afval bij u heeft, telt dat als een extra bezoek. Vanaf het 13e bezoek betaalt u een vast toegangstarief van € 20,- per bezoek. Deze bezoeken worden geregistreerd op uw milieupas. In totaal mag u per jaar gratis tot max. 24 m3 grof afval wegbrengen naar de milieustraat met uw milieupas. De meeste inwoners hebben hier voldoende aan.
Cure Afvalbeheer en de gemeente Eindhoven streven naar een schonere stad. Dat doen we samen met u als inwoner. Wij werken steeds meer vanuit de gedachte dat de vervuiler betaalt. Zo wordt iedereen zich bewust van de kosten verbonden aan afval en vervuiling en zal vervuiling afnemen. Overigens is het in veel gemeenten al langer gebruikelijk dat inwoners betalen voor het storten van afval.
Nee, de invoering van de milieupas en tarieven op de milieustraat hebben geen directe invloed op de afvalstoffenheffing.
Ja, het aantal bezoeken dat u brengt aan de milieustraat wordt door Cure geregistreerd op de milieupas die is gekoppeld aan uw adres.
Nee. De bezoeken die u eerder in het jaar heeft gebracht aan de milieustraat verhuizen niet met u mee. De milieupas blijft namelijk achter in de woning als u verhuist. Als op de milieupas in uw nieuwe woning het max. aantal bezoeken al bereikt is terwijl u nog geen of weinig bezoeken heeft gebracht aan de milieustraat, kunt u hiervan melding maken bij de Cure klantenservice.
Nee. Maar onze medewerkers op de milieustraat kunnen zien hoeveel bezoeken u nog gratis mag brengen als u de milieustraat bezoekt.
Nee. Ieder jaar op 1 januari wordt het saldo van de milieupas weer teruggezet naar 0 bezoeken.
U kunt een nieuwe milieupas aanvragen via de klantenservice van Cure via 040 - 2500 130 of klantenservice@cure-afvalbeheer.nl. Ook kunt u een nieuwe pas aanvragen via het webformulier op onze website.
Als u uw milieupas kwijt bent geraakt, moet u contact opnemen met de Cure klantenservice via 040 - 2500 130 of klantenservice@cure-afvalbeheer.nl. Wij zullen er dan voor zorgen dat uw oude milieupas wordt geblokkeerd, zodat andere mensen geen afval op registratie van uw adres kunnen storten. U kunt een nieuwe pas aanvragen via het webformulier. De kosten voor een nieuwe pas bedragen € 15,-.
Is uw milieupas niet beschadigd maar wel defect? Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij regelen gratis een nieuwe pas voor u. Als de pas zichtbaar beschadigd is (bijvoorbeeld gebroken, krom getrokken) bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten van een nieuwe pas. De nieuwe pas kunt u aanvragen via het webformulier op de website of via onze klantenservice. De kosten hiervoor bedragen € 15,-.
Als u een milieupas vindt, vragen wij u deze op te sturen naar Cure, Achtseweg Noord 45, 5651 GG Eindhoven.
Nee. De milieupas is gebonden aan de woning. Dit betekent dat u de milieupas achter moet laten in de woning als u gaat verhuizen. Als u gaat verhuizen binnen Eindhoven, zal u in uw nieuwe woning weer een nieuwe milieupas aantreffen die u kunt gebruiken.
Is er geen milieupas in de woning achtergebleven? Vraag een nieuwe pas aan via het webformulier op onze website of via onze klantenservice via 040 - 2500 130 of klantenservice@cure-afvalbeheer.nl. Als u binnen 3 maanden na inschrijving op het nieuwe adres een nieuwe pas aanvraagt, hoeft u hiervoor geen kosten te betalen.
Nee, u kunt geen extra milieupas aanvragen. Per woning wordt er één milieupas verstrekt die u met uw medebewoners moet delen.
Bewaar uw milieupas op een centrale plek die handig is voor u en uw huisgenoten. Zo heeft u uw pas altijd binnen handbereik. Als u uw pas kwijt raakt, moet u € 15,- betalen voor een nieuwe. Bewaar uw milieupas dus goed.
De milieupas is niet persoonsgebonden maar hoort bij de woning. Per woning wordt er daarom maar één pas beschikbaar gesteld. Als u met meerdere bewoners in een huis woont, moet u de milieupas dus met hen delen. U kunt geen extra pas aanvragen voor uzelf of uw medebewoner(s).
Nee, de milieupas is niet persoonsgebonden maar hoort bij de woning. Per woning wordt er één milieupas beschikbaar gesteld. De verhuurder zal het gebruik van de pas onderling met de huurders regelen.
Ja, het bezoek wordt geregistreerd op de pas die u geleend heeft.
Als u gaat verhuizen moet u de milieupas in uw oude woning achterlaten voor de nieuwe bewoner(s). Als u binnen Eindhoven gaat verhuizen, zal u in uw nieuwe woning een milieupas aantreffen die daar is achtergelaten door de vorige bewoner(s). Deze kunt u dan gebruiken.
Nee, zonder pas of met een oude stadspas kunt u vanaf 1 januari 2022 niet terecht bij de milieustraat.
Als u afvalstoffenheffing betaalt, heeft u recht op een milieupas. Wanneer u geen afvalstoffenheffing betaalt en dus niet beschikt over een milieupas, mag u geen afval op de milieustraat storten.
Twijfelt u of u recht heeft op een milieupas? Neem dan contact op met de gemeente Eindhoven via 14 040.
Ja. De milieupas geeft toegang tot alle ondergrondse containers binnen de gemeente Eindhoven.
Gaat de ondergrondse container voor restafval niet open als u de milieupas die u heeft ontvangen ervoor houdt? Neem dan contact op met onze klantenservice via 040 2500 140.
Oude stadspas Eindhoven
Tot 1 januari 2022. Na ontvangst van de nieuwe milieupas kunt u nog tot 1 januari 2022 gebruik maken van de oude stadspas voor de milieustraat en het openen van ondergrondse containers voor restafval.
Nee, de nieuwe milieupas vervangt op gebied van afval de stadspas. De stadspas kon voor een bepaalde doelgroep gebruikt worden om tegen een gereduceerd tarief te zwemmen in de Eindhovense zwembaden. Ook hier wordt in 2021 de stadspas vervangen door nieuwe sportpassen.
Uw oude stadspas kunt u blijven gebruiken totdat u een nieuwe milieupas heeft ontvangen. De oude stadspas blijft het gehele jaar nog geldig, maar vanaf 1 januari 2022 kunt u de stadspas niet meer gebruiken voor afval gerelateerde zaken. De oude stadspas komt ook te vervallen voor parkeren en zwemabonnementen.
Uw oude stadspas mag u bij de chip doormidden knippen en bij het plastic afval doen.